Nye biler der kører lige nu på vejene, oplyser de fleste af bilerne vejen længere end de 30 meter som er lovkrav til nærlyset. Men det er stadigvæk lovkrav at nærlyset skal oplyse vejen foran dig mindst 30 meter frem.
Her vil jeg prøve at forklare hvorfor skal man nedsætte hastigheden til 40km/t på en uoplyst vej før man skifter fra fjernlyset til nærlys. Ens standselængde skal altid være indenfor sigtlængde dvs. at man ikke må køre hurtigere end man kan reagere og bremse bilen indenfor det område man kan se foran bilen.
Ved 40 km/t er bremselængde cirka 16 m
Formlen for bremselængden er 40 km/t X 0.4= 16 meter
Reaktionstid ved 40 km/t er cirka 11 meter
Formlen er 40km/t : 3,6 = 11,111
Standselængde er lige med realtionslængde på 11 m plus bremselængde på cirka 16 m og det giver standselængde på cirka 27 meter
Hvis man kører i en bil der lige opfylder lovkrav til nærlyset på 30 meter (nærlyset skal oplyse vejen mindst 30 meter) så kan du se at det vil være uforsvarlig at køre hurtigere end 40 km/t og derfor er det korrekte svar at du skal sætte farten ned på en uoplyst vej til 40 km/t så du kan når at standse bilen indenfor den del af vejen som bilens nærlys oplyser foran og det er 30 meter. Standselængde med bilen der lige opfylder lovkrav i forhold til nærlyset er cirka 27 meter. Lovkrav til nærlyset er at den skal oplyse vejen mindst 30 meter så man kan se at det passer med hastigheden. I forhold til love og regler der findes færdesloven som foreskriver at ens standselængde skal være indenfor sigtlængde og at man altid skal tilpasse hastigheden så man kan standse indenfor enhver påregnelig forhindring.