Stærekasser er faste standere (automatisk trafikkontrol, ATK), som måler hastigheden på biler på bestemte vejstrækninger — i modsætning til de mobile fotovogne. Ideen er, at de skal stå permanent opstillet på steder, hvor der er høj risiko for ulykker og/eller mange hastighedsoverskridelser.
Der bliver typisk skiltet i god tid før stærekassen, så bilisten ved, at der kan være kontrol. En af tankerne med det er, at hastigheden falder før standeren — og derved øger sikkerheden.
I følge Transportministeriet bliver antallet af ATK-standere udvidet med 30 flere på 15 nye lokationer. De eksisterende 20 stærekasser opdateres med nyt udstyr.
De i alt 60 ATK-standere driftes sådan, at de vil have bødeaktivitet på skiftende tidspunkter og bødeaktiviteten i Danmark forbliver uændret. De nye stærekasser forventes at blive sat op i 2027. Midlerne kommer fra puljen til bedre trafiksikkerhed.
Hvor mange og hvor er de placeret?
Ifølge officielle oplysninger fra pilotprojektet blev der opsat 20 stærekasser på 11 lokationer i Danmark i efteråret 2018.
Eksempler på vejstrækninger er:
- • Grenåvej (nær Aarhus) — to standere, én for hver retning.
- • Måløv Byvej (Ballerup) hvor de første standere blev tændt.
- • Derudover er der udvalgt strækninger ud fra ulykkesstatistikker og vurdering af høj fart.
Erfaringer og effekt
Det pilotprojekt, der startede med de 20 stærekasser, viste allerede i evalueringen fra december 2021:
- • Gennemsnitshastigheden på de berørte strækninger er faldet med omkring 10 km/t.
- • Særligt de bilister, der tidligere kørte allerhurtigst, har sænket farten.
- • Effekten mærkes typisk op til ca. 1 kilometer før og efter standeren.
Disse resultater taler for, at stærekasser kan være et effektivt redskab til at øge trafiksikkerheden på de mest risikofyldte vejstrækninger.
Debatten: Hvorfor stærekasser – og er der kritik?
Argumenter for
- • Ved at fastmontere kontrol-kameraer på steder, hvor hastighed og ulykker er særligt alvorlige, kan man målrette indsatsen.
- • Bilister får advarsel via skilte, hvilket kan føre til mere frivillig fartsænkning end det rene »blitz-overraskelse«.
- • Kombineret med mobile fotovogne giver det en bredere kontrolstrategi: både overraskelse og synlighed.
Kritik og udfordringer
- • Nogle bilister ser stærekasser som »kontrol for kontrollens skyld« frem for et sikkerhedstiltag — der er debat om balance mellem bødetrafik og forebyggelse.
- • Da standerne er faste, kan bilister vælge at sænke farten netop dér og måske øge farten lige efter — altså lokal effekt men måske ikke over hele strækningen. Evaluering viste dog, at hastigheden ikke umiddelbart steg efter standeren.
- • Placering og skiltning er afgørende: For at sikre maksimal effekt skal bilisten være opmærksom på, at der er kontrol.
- • Ressourcer og politik: Hvor mange standere skal der være? Hvordan fordeles de? Hvilke strækninger prioriteres?
Hvor går det hen?
Ifølge dokumentet “Infrastrukturplan 2035” ønsker regeringen at udvide brugen af stærekasser på stats- og kommuneveje, især på de strækninger, hvor fart er en hyppig ulykkesfaktor.
Det betyder, at man ser stærekasser som en del af en bredere indsats for trafiksikkerhed: vejudformning, skilte, zonebegrænsninger, adfærdsændringer osv.
Lietuvių
Dansk
English
Srpski
Español
Kurdî
اُردُو
Français
Hrvatski
简体中文
العربية
Türkçe
Românește
ትግርኛ
Af Soomaali
فارسی
Shqipja
Filipino
ไทย
Русский
tiếng Việt
नेपाली
Polski
Bosanski
Crnogorski
Українською
Magyar nyelv