Dienoraštis

Trafiksikkerhed i Europas hovedstæder

Trafiksikkerheden i Europas hovedstæder: Hvor mange dør – og hvorfor skiller Helsinki sig ud?

Helsinki: 0 dræbte i trafikken i det seneste år

I perioden juli 2024–juli 2025 rapporterede Helsinki ingen trafikdræbte i hele 12 måneder – enestående for en europæisk hovedstad. Det er første gang byen har registreret nul dødsfald i trafik på et helt år. Seneste dødsfald skete i juli 2024.

Succes’en tilskrives flere integrerede tiltag:

  • Over halvdelen af gaderne har nu hastighedsgrænse på 30 km/t – mod tidligere 50 km/t 

  • Gadeudformning med indsnævring af trafikarealer, beplantning og løbende hastighedskontrol med ca. 70 nye trafikkameraer de seneste år 

  • Stor satsning på byvandret og cykelvenlig infrastruktur og et veludbygget kollektivt transportsystem, som reducerer biltrafik 

  • Helhedsorienteret politik under Vision Zero‑tankegangen, der prioriterer nul dødsfald 

Trafikdræbte pr. år

  • København, Danmark Der er ingen by‑specifikke seneste tal for København Kommune, men nationalt ligger Danmark under EU‑gennemsnittet med ca. 24 trafikdræbte per million indbyggere i 2024. For en by som København (ca. 600 000 indbyggere) kan man groft anslå 10–15 dræbte om året, men præcise tal fra kommunen savnes.

  • Amsterdam, Holland I 2023 døde 16 personer i trafikulykker inden for Amsterdam by, en lille stigning fra 15 i 2022. Det placerer byen i den lave ende – omkring 10‑20 dødsfald årligt omtalt også tidligere.

  • Berlin, Tyskland Berlin rapporterede 33 dræbte i trafikken i 2023, hvilket var den laveste årlige total i årtier. I 2024 steg antallet til 55 trafikdræbte; heraf var 24 fodgængere og 11 cyklister.

  • London, Storbritannien I 2019 var der 125 trafikdræbte i Stor-London. London har siden gennemført bl.a. 20 mph (≈ 32 km/t) zoner, segregated cykelstier og low-traffic neighborhoods (LTN), som i en undersøgelse fra 2025 viste en 37 % reduktion i døds- og alvorlige skader inden for LTN‑områderne.

Hvorfor har Helsinki formået dette? Helsinki kombinerer flere succesfaktorer:

  • Lavere hastighedsgrænser, særligt 30 km/t i bymidten og boligområder, halverer risikoen ved kollision

  • Vejsanering: gader indsnævres, fodgængere og cyklister prioriteres, og krydsdesign forbedres.

  • Hastighedskontrol: 70 nye kameraer styrker overholdelse.

God offentlig transport og øget brug af cykling samt Vision Zero-politik, der sætter nul-dødsfald som mål 

Vi bruger cookies til indsamling af statistik og til trafikmåling. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.