Trafiksikkerheden i Europas hovedstæder: Hvor mange dør – og hvorfor skiller Helsinki sig ud?
Helsinki: 0 dræbte i trafikken i det seneste år
I perioden juli 2024–juli 2025 rapporterede Helsinki ingen trafikdræbte i hele 12 måneder – enestående for en europæisk hovedstad. Det er første gang byen har registreret nul dødsfald i trafik på et helt år. Seneste dødsfald skete i juli 2024.
Succes’en tilskrives flere integrerede tiltag:
-
Over halvdelen af gaderne har nu hastighedsgrænse på 30 km/t – mod tidligere 50 km/t
-
Gadeudformning med indsnævring af trafikarealer, beplantning og løbende hastighedskontrol med ca. 70 nye trafikkameraer de seneste år
-
Stor satsning på byvandret og cykelvenlig infrastruktur og et veludbygget kollektivt transportsystem, som reducerer biltrafik
-
Helhedsorienteret politik under Vision Zero‑tankegangen, der prioriterer nul dødsfald
Trafikdræbte pr. år
-
København, Danmark Der er ingen by‑specifikke seneste tal for København Kommune, men nationalt ligger Danmark under EU‑gennemsnittet med ca. 24 trafikdræbte per million indbyggere i 2024. For en by som København (ca. 600 000 indbyggere) kan man groft anslå 10–15 dræbte om året, men præcise tal fra kommunen savnes.
-
Amsterdam, Holland I 2023 døde 16 personer i trafikulykker inden for Amsterdam by, en lille stigning fra 15 i 2022. Det placerer byen i den lave ende – omkring 10‑20 dødsfald årligt omtalt også tidligere.
-
Berlin, Tyskland Berlin rapporterede 33 dræbte i trafikken i 2023, hvilket var den laveste årlige total i årtier. I 2024 steg antallet til 55 trafikdræbte; heraf var 24 fodgængere og 11 cyklister.
-
London, Storbritannien I 2019 var der 125 trafikdræbte i Stor-London. London har siden gennemført bl.a. 20 mph (≈ 32 km/t) zoner, segregated cykelstier og low-traffic neighborhoods (LTN), som i en undersøgelse fra 2025 viste en 37 % reduktion i døds- og alvorlige skader inden for LTN‑områderne.
Hvorfor har Helsinki formået dette? Helsinki kombinerer flere succesfaktorer:
-
Lavere hastighedsgrænser, særligt 30 km/t i bymidten og boligområder, halverer risikoen ved kollision
-
Vejsanering: gader indsnævres, fodgængere og cyklister prioriteres, og krydsdesign forbedres.
-
Hastighedskontrol: 70 nye kameraer styrker overholdelse.
God offentlig transport og øget brug af cykling samt Vision Zero-politik, der sætter nul-dødsfald som mål
العربية
Dansk
English
Srpski
Español
Kurdî
اُردُو
Français
Hrvatski
简体中文
Türkçe
Românește
ትግርኛ
Af Soomaali
فارسی
Shqipja
Filipino
ไทย
Русский
tiếng Việt
नेपाली
Lietuvių
Polski
Bosanski
Crnogorski
Українською
Magyar nyelv