Blog

Udrykning

Ved du hvorfor du skal kigge til venstre og højre inden du kører ind i et kryds selvom du har grønt lys? Om dagen vil udrykningskøretøjer typisk bruge lys og udrykningslydsignaler og om natten kun lyssignaler. Der kan også være situationer hvor udrykningskøretøjer kun bruger lyssignaler om dagen som du stadigvæk skal vige for og give plads. Det vil typisk være et politikøretøj der vil gerne komme hurtigt frem når de eftersætter (jager) efter for eksempel bankrøver så de ikke hører hvor er politiet er henne og får ’tegn’ til at skjule sig. Der kan også være privat køretøj med hvidt stof i vinduet som kører over for rødt lys som skal efterfølgende oplyse til politiet at man har kørt på strækningen for hurtigt og hvilke forseelser man har lavet. Når man som privat person kører for hurtigt og overfor rødt lys med største forsigtighed så er der tale om livstruende situation og ikke bare at man har lidt ondt i maven eller tandpine. Nogen gange er der en ambulance eller vip personer, der har følge af politibetjente i bil eller på motorcykel, dvs. en eskorte. Politibetjenten der kører på motorcykel vil typisk køre midt i krydser lufte en arm op i luften og det betyder at alle i krydset har rødt lys og skal standse. Snart vil der typisk komme ambulance gennem krydset som politibetjenten prøver at rydde vejen for. Hvis der er to motorcykelbetjente så vil en politibetjent fortsætte til næste kryds og åbne vejen for ambulancen og standse alt andet trafik i krydset indtil ambulancen har passeret. Der kunne også være nogen som med eller uden vilje kører overfor rødt lys og det er også en meget vigtigt grund til at du altid skal orientere dig inden du kører ind i krydset. Derfor kig altid først til venstre og til højre inden du kører ind i krydset.

Używamy plików cookie w celu zapewnienia najlepszej jakości usług. Kontynuując, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.